tiistai 15. lokakuuta 2013

Rise of the Machines: Komodo 3 osaa pelata myös eriväristen lähettien loppupelejä





















Tarkoitukseni oli laittaa blogiini esimerkki siitä, että supervahvat tietokoneohjelmat eivät ymmärrä kovin hyvin eriväristen lähettien loppupelejä. Yllätys oli suuri, kun Komodo 3 nakkasi tiskiin ainoan pelastussiirron kymmenessä sekunnissa! Tätä siirtoa ei löytänyt Skachkov, jonka vahvuuslukua ei löyty FIDE:n sivulta. Peli käytiin kuitenkin Russia Cupissa (1997), joten tuuppari ei ole kyseessä. Komodo 3 löysi välittömästi myös mustan ainoan voittosiirron valkean virheen jälkeen. Mistä lähtien tietokoneet ovat osanneet ajatella loogisesti?!

Valkea alkaa ja tekee remin.





















Komodo 3 löysi lähes välittämästi myös voittosiirroon, jonka supersuurmestari Gelfand missasi Shirovia vastaan. 

2 kommenttia:

  1. Mustan voittoideoita.
    - päästään pelaamaan h3+ Kxh3 ja sitten Kf2 tai Kxf3
    - pelataan a4 silloin kun c4-lähetti on suissa
    Valkean puolustusidea:
    - pidetään lähetillä h3-ruutu silloin kun kuningas on e3:ssa(tai e1)

    Ainakin 1.e7 on tällä päättelyllä tasan. Ehkä joku muu siirto häviää aikaa sen verran että musta ehtii kunkulla sisään.

    VastaaPoista
  2. Niin ja varmaan nimellä Skatchkov löytyy tuo pelaaja

    VastaaPoista