keskiviikko 9. maaliskuuta 2011

Tuuppailua IQP:tä vastaan (Lahti - Manninen, Kokkola, 2011)

1. d4 d5 2. Nf3 Nf6 3. c4 c6 4. Nc3 e6 5. e3 Nbd7 6. Qc2 Bd6 7. Bd2 O-O 8. Be2
a6 9. a3 dxc4 10. Bxc4 b5 11. Ba2 c5 12. Rd1 Qc7 (12...Bb7) 13. Ng5? cxd4 14. exd4



















Valkea on pelannut avauksen hyvin passiivisesti ja hänen nappulansa sijaitsevat varsin kömpelösti. Ratsun loikka g5:een oli ihan turha. Mustalla on siis jo huomattava etu. Musta teki juuri valkealla eristetyn d-sotilaan (IQP), mikä oli oikea ratkaisu. Valkean lähetti d2:ssä näyttää nyt lähinnä koomiselta. Se sijaitsisi paremmin jopa c1:ssä!

Tähän väliin on hyvä kerrata IQP-asemiin liittyvää ”peruskauraa”. Oletetaan, että IQP:n omistaa valkea (kuten esimerkkipelissäkin).

IQP:n haitat:

  1. IQP on suhteellisen helppo hyökkäyskohde, sillä sitä voidaan luonnollisesti suojata vain isommilla nappuloilla (siis muilla kuin sotilailla).
  2. IQP:n puolustaminen sitoo valkean muita nappuloita eli niitä ei voida silloin käyttää tehokkaasti muihin tarkoituksiin.
  3. Musta saa tärkeän upseeritukikohdan IQP:n edestä (tarkoittaa lähinnä d5-ruutua ja ko. upseeri on lähes poikkeuksetta ratsu).
  4. IQP:hen liittyvät ongelmat yleensä kasvavat aseman yksinkertaistuessa, ts. kun siirrytään kohti loppupeliä. Näin ollen nappuloiden vaihto hyödyttää pääsääntöisesti mustaa.
IQP:n hyödyt:

  1. IQP:n ansioista valkea voi kehittää nappuloitaan helpommin ja aggressiivisemmin. Tämä koskee erityisesti tummaruutuista (c1) lähettiä.
  2. IQP:n ansiosta valkean ratsulle on hyvä tukikohta e5:ssä ja tietyissä tilanteissa myös c5:ssä.
  3. d5-etenemisuhka (joka poistaisi IQP:n ja yleensä antaisi myös valkealle aloitetta) sitoo mustan nappuloita ko. ruudun kontrollointiin.
  4. Mustan on vaikea kehittää upseereitaan aktiivisiin asemiin ilman myönnytyksiä. Tämä koskee erityisesti vaalearuutuista (c8) lähettiä (vrt. valkean tummaruutuinen lähetti). 
  5. Valkealla on hyvät kuningashyökkäysmahdollisuudet ratsutukikohdan (e5), aktiivisten lähettien ja avoimen e-linjan ansiosta. 
Näiden pointtien pohjalta on formuloitu ”kultainen sääntö”, jonka mukaan IQP-asemissa valkean pitää pyrkiä painostamaan mustan kuningasasemaa, kun taas mustan pitää pyrkiä pitämään IQP:n edessä oleva ruutu (d5) tiukassa kontrollissa ja yksinkertaistamaan asemaa. Erityisesti ratsujen vaihto hyödyttää mustaa, joskin tähänkin sääntöön löytyy poikkeuksia.

Yksinkertaistuksilla musta pyrkii luonnollisesti siirtymään loppupeliin, jossa valkean ongelmat kasvavat. IQP:n ja loppupelin välisistä yhteyksistä on vedetty seuraavanlaisia johtopäätöksiä (myös tässä oletetaan, että IQP:n omistaja on valkea):

  1. Sotilasloppupeli on yleensä puolustettavissa edellyttäen, että valkealla ei ole toista heikkoutta.
  2. Edellä mainittu periaate koskee myös samanväristen lähettien loppupeliä.
  3. Ratsuloppupeli on ilmeisesti vähiten ongelmallinen valkealle. 
  4. Tornien olemassa olo yleensä vaikeuttaa valkean puolustustehtävää, sillä tornien ansiosta mustalla on paremmat mahdollisuudet luoda valkealle toinen heikkous. 
  5. Valkealla on suuria ongelmia silloin, kun hänellä on IQP:n rajoittama ”huono lähetti” vs. mustan ratsu.
14...h6?! (Bb7 mustan selvin eduin) 15. Nge4 Nxe4 16. Qxe4 Bb7 17. Qh4 


















Mustalla on tietysti etua. Suunnitelmani oli pelata Qc7-d8-f6 ja sitten Bf4:llä jne. yksinkertaistaa asema edulliseksi loppupeliksi. Tämän daamimanoveerin tarkoituksena oli myös estää mahdollinen lähettiuhraus h6:een. Valkealla on itseasiassa d5-etenemisuhka päällä, mutta ignoroin sen, sillä oletin valkean kuningassijannin estävän etenemisen saman tien. Tämä olettamus oli - ainakin osittain - oikea; musta nimittäin säilyttäisi etua: 17...Qd8 18. Qxd8 Rfxd8 19. d5 Ne5! Tästä huolimatta välitön d5-ruudun kontrollointi 17...Nb6:lla saattoi olla paras ratkaisu.

17...Qd8 18. Qh3 



















Nyt mustan olisi pitänyt ehdottomasti ottaa d5-ruutu haltuun Nb6:lla tai Nf6:lla, mutta en vieläkään pitänyt d5-etenemistä ajankohtaisena uhkana valkean kuningassijannin vuoksi. Olettamus oli täysin väärä! Eihän musta voi pelisiirron jälkeen edes avata e-linjaa lyömällä d5:een, sillä ratsu tippuisi d7:stä. Tämä jäi kokonaan näkemättä.

18...Qf6?! 19. O-O?! (valkea selvästikin ajatteli samalla tavalla; 19. d5 oli tietysti oikea siirto ja asema on suurinpiirtein tasan) Nb6 (vihdoin se d5-ruutu otettiin kontrolliin!) 20. Bb1 Nc4 21. Qd3

Juttu jatkuu..

1 kommentti: